Nieuwsbrief Historische Kring Benthuizen
Nr. 50 / januari  2023
Nieuwjaarsbijeenkomst
De traditionele nieuwjaarsbijeenkomst is op vrijdagavond 27 januari in ‘De Hoeksteen”,
Dr. Alb.Schweitzerlaan 2, Benthuizen.
Aanvang 20.00 uur, zaal open 19.30 uur.
Voor de pauze geven Thomasvaer en Pieternel een terugblik op het afgelopen jaar, na de pauze geeft Pim Oosterheert van het bekende museum “de Bommelzolder” in de Weipoort een powerpoint-presentatie over het leven en werk van Marten Toonder.
Ons land kent veel goede schrijvers en ook veel goede tekenaars. Maar kunstenaars die beide kwaliteiten in zich verenigen, zijn schaars. Marten Toonder is zo’n talent, hij was schrijver, tekenaar en kunstenaar. Hij is een fenomeen in de Nederlandse literatuur. Zijn begaafdheid is veelzijdig: hij was niet alleen een groot striptekenaar, en daarmee de grondlegger van de Nederlandse strip, maar bovendien was hij een literator van een aparte klasse, met een geheel eigen stijl. Hij mag gezien worden als de grootste Nederlandse verhalenverteller van de 20ste eeuw. Wie kent niet Olivier B. Bommel en Tom Poes. Ook de uitspraak: “als u begrijpt wat ik bedoel” is bij velen bekend. Oosterheert gaat bij zijn presentatie in op Toonders unieke taalgebruik en de filosofische achtergronden die in zijn verhalen een rol spelen.
Hierbij nodigen wij u van harte uit om deze presentatie bij te wonen, de toegang is gratis en breng gerust uw familie en/of vrienden mee. iedereen is hartelijk welkom!
Nieuwe expositie
Aansluitend op de lezing is er vanaf zaterdag 28 januari t/m zaterdag 15 april 2023 een nieuwe expositie getiteld “Als U begrijpt wat ik bedoel” te zien.
Samengesteld uit de verzameling van Pim Oosterheert.
In oudheidkamer “De Negen Turven” Dorpsstraat 139, Benthuizen.
Open: iedere zaterdag van half twee tot half vijf.
Museum "De Bommelzolder"
Aan de Weipoortseweg 33 in Zoeterwoude vindt u het museum
"de Bommelzolder"
van Pim Oosterheert.

Met een unieke verzameling van Toonders werk en alle ‘Bommelaria’ die in de loop van ruim een halve eeuw zijn uitgegeven, en hier bijeen verzameld.
Het museum is op afspraak te bezoeken (zie www.bommelzolder.nl)
p.s. het museum gaat medio 2024 verhuizen naar Groenlo.
Expositie 'Spelenderwijs'
De expositie Spelenderwijs is nog tot en met zaterdag 21 januari 2023 te zien. Een expositie van speelgoed waar onze ouders en grootouders vroeger mee speelden. Samengesteld uit de verzameling van de fam. Hek uit Waddinxveen, en aangevuld uit onze eigen collectie. Speelgoed is natuurlijk iets wat ons allemaal aanspreekt. Oude poppen, beren, auto’s, bordspellen, serviesjes en nog veel meer vormen samen een vrolijke en kleurrijke expositie vol herkenning. Deze tentoonstelling is voor jong en oud de moeite waard om samen te bezoeken.
De toegang is gratis, u bent van harte uitgenodigd!
Openingstijden: iedere zaterdagmiddag van half twee tot half vijf, Dorpsstraat 139, Benthuizen.
Vrijwilligers gezocht
Wij zijn dringend op zoek naar vrijwilligers:
  • Gastvrouwen / -mannen voor onze koffiekamer,
    Het verwelkomen van bezoekers van de oudheidkamer en voorzien van koffie o.i.d. met een versnapering.
  • Assistentie voor de Winkel van Sinkel:
    Verkopen van oud-Hollanssnoepgoed en maken van presentjes.
  • Bestuursleden:
    Wij zoeken een secretaris en algemene bestuursleden.
  • Voor alle functies geldt:
    Het is mogelijk om een periode geheel vrijblijvend 'mee te lopen' om te kijken of het wat voor je is, daarna beslis je pas of je het wel of niet gaat doen.

Interesse?
    Kom eens bij ons binnenlopen op zaterdagmiddag (we zijn open van 13:30 tot 16:30 uur)
    en maak kennis met één of meerdere vrijwilligers en laat u informeren over het vrijwilligerswerk.
Privacy
Wij hebben als Historische Vereniging ook te maken met de wetgeving op de privacy (AVG), daarom willen wij u erop wijzen dat als u deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen u zich hieronder af kunt melden.